NaturFreunde Meibnerhaus Herberg
Regina-Fahrenbach-Str. 4, 37235 Hessisch Lichtenau, Duitsland +49 5602 2375 |
![]() |
Grenzmuseum Schifflersgrund
Platz der Wiedervereinigung 1, 37318 Asbach – Sickenberg Telefon: 036087 / 98409 |
![]() |
Erlebnis Bergwerk Merkers
Zufahrtstrasse36460 Merkers |
![]() |
Blotevoetenpad
Am Kupferbach, 37290 Meibner-Vockerode oder N51 1232.0 E9 5252.0 |
![]() |
Löwenburg
Schlosspark 934131 Kassel |
![]() |
Door de reis naar Duitsland ervaren de leerlingen in een ander landschap een andere cultuur en een andere taal. Tijdens de reis wordt de aandacht gevestigd op gemiddelde snelheid, bouwstijl, energievormen, rivieren, zonnestand….
Tijdens de stadswandeling in Hessisch-Lichtenau maken ze kennis met o.a. een stadsplan en in Hannovers Münden maken ze vooral kennis met de geschiedenis van een stad. In Kassel wordt ook een Middeleeuwse burcht bezocht met aandacht voor de jacht en het leven in een burcht.
In Bad-Sooden maken de kinderen kennis met de gebeurtenissen tijdens het bestaan van het Ijzeren Gordijn.
Het bezoek aan een zoutmijn leert ze meer over de ontginning van zout en de manier van werken in een mijn.
Het blotevoetenpad doet beroep op al onze zintuigen. Leerlingen ervaren de natuur ten volle.
Vooral het sociale aspect is tijdens deze 5-daagse reis een belangrijke factor.
DL-WO-RUI-01.30
De leerlingen kunnen op een passende kaart plaatsen en gebeurtenissen waar ze kennis mee maken, lokaliseren.
DL-WO-RUI-03.03
Rührgebied – Hotels in DuitslandDe leerlingen kunnen in de realiteit en op een gepaste kaart een landelijke, stedelijke,toeristische en industriële omgeving herkennen en van elkaar onderscheiden .
DL-WO-RUI-01.31
De leerlingen kunnen op een wegenkaart van België een reisweg tussen twee plaatsen opstellen.
DL-WO-RUI-01.33
De leerlingen kunnen het noorden, oosten, zuiden en westen aanwijzen aan de hand van de zonnestand.
DL-WO-RUI-01.56 De leerlingen kunnen de landen van de Europese Unie opzoeken en aanwijzen op een kaart van Europa.
DL-WO-RUI-01.17
De leerlingen kunnen pictogrammen toepassen in een niet-vertrouwde omgeving.
DL-WO-RUI-03.02
De leerlingen kunnen in een landschap gericht waarnemen en onderzoeken waarom het er zo uitziet.
DL-WO-RUI-04.04
De leerlingen kunnen aspecten van het dagelijks leven in een land van een ander cultuurgebied vergelijken met het eigen leven .
DL-WO-NAT-04.14
De leerlingen weten dat de mens energiebronnen gebruikt om energie op te wekken
DL-WO-NAT-04.15c De leerlingen geven van voorzieningen en voorwerpen uit hun omgeving aan welke energiebron verantwoordelijk is voor verlichting. (windmolens en zonnepanelen)
DL-WO-NAT-04.16
De leerlingen ontdekken de principes van tandwielen, katrollen en hefbomen. (Bad-Sooden: oude weegschaal, Hannovers-Münden katrol aan zoldering)
DL-WO-NAT-04.17
De leerlingen ontdekken de principes van communicerende vaten ( watervalsysteem en fontein in Kassel)
DL-WO-NAT-06.04
De leerlingen passen hun gedrag en hun kledij aan verschillende weersomstandigheden aan.
DL-WO-NAT-08.13
De leerlingen kennen enkele vormen van milieuvriendelijke energieproductie.
DL-WO-MEN-01.06
De leerlingen drukken in een niet-conflictgeladen situatie eigen indrukken, gevoelens, verlangens, gedachten en waarderingen spontaan uit.
DL-WO-MEN-01.19
De leerlingen begrijpen dat samenwerken soms noodzakelijk kan zijn.
DL-WO-MEN-01.20
De leerlingen beseffen dat regels en afspraken context gebonden zijn.
DL-WO-MEN-01.22
De leerlingen begrijpen omgangsvormen, leefregels en afspraken voor het samenleven in groep
DL-WO-MEN-01.25
De leerlingen weten dat rechten en plichten complementair zijn.
DL-WO-MAA-02-06 De leerlingen vertellen dat ze in een maatschappij leven met mensen van andere nationaliteiten, volkeren of rassen.
DL-WO-MAA-03-03
De leerlingen kunnen het naleven van regels die ze hebben afgesproken, bewaken.
DL-WO-TIJD-02.05
De leerlingen kunnen verschillen in tijdgebruik tussen vroeger en nu en hier en elders illustreren.
DL-WO-TIJD-02.11
De leerlingen tonen belangstelling voor het verleden, het heden en de toekomst, hier en elders.
DL-WO-TEC-01.20
De leerlingen illustreren dat technische realisaties een eigen geschiedenis hebben.